Eat by COLOUR

Assalamualaikum and hai...

Colour is the key to good nutrition.

Saya ada baca tentang makan mengikut warna kat dalam Reader's Digest. Saya memang minat baca Reader's Digest sampai paksa ayah langgan tapi tak langgan-langgan pun...

Tengah sedap baca tajuk tu tetiba terbaca ayat ni : ' Eating fruit and vegetables everyday won't guarantee you're getting enough essential nutrients. '

Sambung lagi baca : ' That's because two of the more popular vegetables for many people are iceberg lettuce and french fries, which are hardly nutrition all-stars. '

RED / PURPLE

Makanan yang berwarna merah atau ungu mengandungi anthocyanins, sejenis antioxidants yang boleh mengurangkan risiko jantung dan stroke dengan pembentukan darah beku.

Contoh : Blackberry, blueberry, cherry, plum, prunes, grapes, red apple, strawberry, raspberry

RED

Makanan yang berwarna merah menyediakan hefty dose of lycopene, a cancer-fighting antioxidant.

Contoh : Guava, tomato, pink grapefruit, tembikai

ORANGE

Beta carotene dalam makanan berwarna oren meningkatkan kesihatan mata dan kulit dan mengurangkan risiko kanser.

Contoh : Carrots, mango, pumpkin, apricots, sweet potato

ORANGE / YELLOW

Makanan jenis ini kaya dengan beta cryptoxanthin, sejenis antioxida yang protect cell-cell daripada damage.

Contoh : Orange, papaya, peaches, pineapple, tangerines, yellow grapefruit

YELLOW / GREEN

Makanan jenis ini pula protect mata kita. Ia mengandungi lutein dan zeaxanthin, yang membantu melawan katarak dan macular degeneration.

Contoh : Avocado, corn, cucumber, beans, green peas, honeydew melon, kiwi, romaine or leaf lettuce

GREEN

Green foods mengandungi kimia semula jadi yang dipanggil isothiocyanates seperti sulforaphane dan indoles. All of these chemicals stimulate production of cancer-fighting liver enzymes.

Contoh : Bok choy, broccoli, cabbage, swiss chard

WHITE / GREEN

Bawang merah dan bawang putih seperti sebuah lagenda yang sangat popular pada masa dahulu. Bawang-bawang ini mengandungi allicin, yang melawan tumour. Makanan ini kaya dengan flavonoids yang protect cell-cell daripada damage.

Contoh : Mushroom, onions, garlic, leeks, chives, celery, asparagus

So untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat, amalkan pemakanan yang seimbang dan makan ikut warna. Ramai yang suka makan makanan yang mempunyai warna yang menarik terutamanya kanak-kanak.

Nota kaki :

- Saya guna bahasa rojak. Campur english dengan malay... Maafkan kalau korang tak berapa puas hati dengan penulisan saya.
- Kalau tak faham apa jadah yang saya tulis tu, sila search kat PakCik Google. Saya tau mesti ada yang ternganga nak tau apa itu alicin, apa itu isothiocyanates. So kalau nak tau lebih terperinci sila search. Sebaba saya pun search dekat PakCik Google kita yang bijaksana.

Terima kasih. Assalamualaikum...