Perkampungan Ilmu

Assalamualaikum...

Hai bagaimana dengan hari anda ? Bagussss....

Pada 27/9/2013-29/92013, bertempat di Kem Bumi Jati, Shah Alam. SMK Gombak Setia telah mengadakan Perkampungan Ilmu yang melibatkan 39 pelajar PMR dan 121 pelajar SPM. Saya salah seorang pelajar SPM Set 1(Sains). 

Sampai je kat sana, kitorang terus masuk dewan untuk subjek Bahasa Inggeris sebelum masuk bilik. Lepas 2 jam belajar Bahasa Inggeris, dah speaking London semua, barulah kitorang kena pilih member dan masuk bilik. Member-member saya pulak ramai, so saya pun ambik la bilik yang ada 14 katil.. Masing-masing dah cop katil, ada nak tidur atas, ada yang nak tidur bawah. Lepas kemas barang besar & kecik, kitorang terus ke kantin dengan perut yang bergendang mintak diisi dan............. di kantin pula ada peraturan *pfffttt*. Kena habiskan makanan sampai licin, basuh semua pinggan mangkuk lepas makan, tunggu semua ada kat kantin baru boleh makan dan pastikan semua bersih. Alhamdulillah kitorang buat dengan baik. 


Sebelum naik bas masih sempat bergambar.


Sebelum cikgu masuk masih sempat bergambar.


Budak genius di sebelah saya.


DTOH


Lepas makan dan solat, kelas Add Math. Cikgu Malek ajar step by step dan ada yang boleh ikut. Cara dia sangat senang dan kitorang faham. Tapi bila malam, cikgu tu dah penat sangat dan mengantuk sampai ajar pun tak betul. Boleh pulak dia tertidur masa mengajar. Balik bilik je terus ambik wudhu', solat isya', solat hajat, baca doa, baca surah Al-Mulk, baca ayat kursi sebagai pendinding. Dan lepas tu pesta makan-makan sampai pukul 12 malam. Bila nak tidur, masing-masing kongsi katil konon boring (sebenarnya penakut tahap nak balik rumah).

Esoknya...

Tidur lambat, bangun awal. Pagi-pagi dah kena ready kat surau. Time pagi-pagi still segar lagi, tapi bila petang, kelas Physics boleh terlelap. Jahat betul syaitan. Mata focus kat depan, lepas tu terlentok. Ada yang tertidur sambil menulis. Ada yang ternganga pun. Penat sangat. Nasib baik cikgu tu tak marah.

Lepas solat Asar ada riadah and this time kitorang riadah kat luar, bukan dok dengar ceramah. Perempuan semua excited, sampai lelaki semua muka macam nak kata ' Benda alah apa dorang nak main ni '. Game semua macam childish gila, kitorang main ibu ayam, kereta sorong, angkat kawan, lawan tangan. Tapi yang penting kitorang semua seronok. Habis riadah pukul 6.30. Memang semua kelam kabut rebut toilet nak mandi.

Malam kitorang ada kelas Physics lagi. Semua spare gula-gula takut mengantuk. Memang balik dari sana boleh dapat diabetes sebab whole time keje dok kunyah gula-gula. Ada yang letak minyak angin bawah mata. Macam-macam...

Hari terakhir...

Pukul 3 pagi kitorang dah bangun mandi and bersiap sebab ada Qiam. Memang kitorang tak cukup tidur kat sana. Sebelum Qiam pun kitorang sempat tidur kat surau sebab sangat-sangat-sangat mengantuk sampai tak larat angkat mata. Rasa macam tak berbaloi buat Qiam dalam keadaan mengantuk dan penat. Tapi yang best penceramah dia, macam-macam story dia cerita sampai buat kitorang hilang mengantuk. Saya ingat lagi ayat dia, ' Setiap sesuatu ada sesuatu. Redha, rendah diri. '

Pagi tu kitorang ada kelas Biology. Semestinya Cikgu ZZ kami yang sangat hebat lagi deboom ! Cikgu sangat memahami keadaan kitorang yang sangat penat dan mengantuk. Muka masing-masing tak cukup tidur.





Lepas kelas Bio, ada kelas Chemistry. Cikgu yang dijemput untuk ajar kitorang Chemistry pulak sesat tak jumpa jalan. Ingatkan takde kelas, mula nak happy sebab boleh rehat. Rupanya ada...... Cikgu tu the best ! Suara dia buat kitorang tak mengantuk, tapi lepas tu mengantuk balik. Sazaleh je yang asyik kena attack ngan cikgu tu, ' Jangan tidur ! ' Hahaha... Tapi alhamdulillah apa yang cikgu tu ajar masuk dalam otak.

Rasanya itu je lah story saya kali ni. In Shaa Allah lepas SPM saya akan sambung menulis blog dan berkongsi tempat dan pengalaman menarik saya :)


All The Best to all SPM candidates !