Johor Bharu

2 January 2014 budak-budak sekolah semua akan memulakan hari-hari sibuk mereka di sekolah. Wish good luck dekat korang semua especially calon SPM. PMR dah habis kan ? So takyah wish good luck kat batch 99 kekeke. Lagi satu nak wish congratulation to my brother who got 7As in PMR. Muka berlagak dia memang menghiasi kat muka dia jelah.

Berbalik kepada tajuk. 3 hari 2 malam kitorang 4 beranak bercuti-cuti Malaysia di JB untuk menghabiskan sisa-sisa cuti sebelum buka sekolah. Sepanjang perjalanan tak lain tak bukan keje kitorang dua beradik hanyalah membuat peta. Sampai R&R baru sedar, tu pun lepas dikejut.

Bila dah sampai JB pulak kitorang pusing-pusing cari Villa Warisan. Kitorang bukan duduk kat hotel tapi dekat Villa yang dijadikan tempat penginapan. Villa Warisan ni ala-ala Bali dan ada 4 tingkat dan 9 bilik. Perabot semuanya import dari Bali. Perabot-perabot, perhiasan, pintu dan katil semuanya ada ukiran. Sesapa yang terlupa nak bawak berus gigi pun ada disediakan dan shampoo pun disediakan. Bebudak yang suka mandi kolam pun jangan risau sebab ada dua kolam, satu untuk dewasa dan satu untuk kanak-kanak.


Katil ni boleh 4 orang tidur, tu pun kalau kurus.



Shampoo, berus gigi dan ubat gigi disediakan.


Almari pun berukir-ukir.


Perhiasan yang ada di laluan untuk ke tempat makan.


Tempat makan.


 Malamnya kitorang jejalan dekat Danga Bay. Danga Bay yang dulu bukanlah yang sekarang. Dulu meriah sekarang agak bosan. Dulu kat sini meriah dengan orang jual barang-barang, funfair dan macam-macam, tapi sekarang dah berbeza. Danga Bay luas dan kitorang bukannya larat sangat nak berjalan kaki, so kitorang decide nak naik basikal. Basikal bukan sebarang basikal, ada basikal untuk dua orang, ada 4 orang dan ada 6 orang, dan ada jugak yang basikal berantai-rantai.




Bot-bot persendirian masih banyak kat sini.
Hamboi kemain ibu ngan ayah.


Trem untuk pelancong.


Haa nilah basikal berantai-rantai yang saya kata tu.


Kitorang sewa basikal ni RM 39.
Boleh la sesapa nak mahir dalam memandu bawak basikal ni sebab ada steering. 


Pilih-pilih memana yang korang nak.
Ada couple punya, ada untuk 4/6 orang.


Sesapa yang rasa taknak naik basikal, kat sana ada trem. No worries.
Lepas jejalan tu perut sudah meragam mintak diisi. Jumpa la kedai tepi jalan. Lepas makan pulak tak jumpa jalan balik, memang best pusing-pusing satu JB sampai pukul 12.30 malam semata-mata nak cari jalan pergi Villa. Fuhhh...